För dagen är det Fair-Isle som gäller

fair isle

För dagen är det Fair Isle som gäller. Jag älskar komplicerade mönsterstickningar i färger som känns äkta. Färgskiftningar som är nästan omärkliga, tillverkade i garner som nästan bräker fortfarande. Där det finns en doft av skotska hedar och engelska stugor med röken ringlande ur skorstenen.

Jag läste om Alice Starmore och letade upp hennes hemsida och där blev jag kvar. Underbara plagg i underbara mönster och fantastiska färger. Oftast stickar jag relativt enkla saker för att bli klar, helt enkelt. Fast jag har stickat olika något mer komplicerade vantar tidigare med fina mönster och det här är snäppet värre. Jag valde ett mönster med handvärmare, vantar, mössa och schal (cowl:::).

Igår började jag med schalen. Det ska kanske kunna vara den lättaste delen av mönstret. Fast många olika färger är det. Det var lördag kväll och vi satt och hängde framför TV:n. Jag stickade på rundsticka och var ruskigt noga, tyckte jag. Det blev en massa tok, men jag kör på. Det här får bli vad det blir. Om det inte blir PRECIS som beskrivningen säger, så tror jag ändå det blir vackert för garnet är helt underbart.

Jag stickar på stickor nr 3. Jag försöker vara riktigt noga och har kopierat mönstret för att kunna sitta och rita i med blyerts var jag är. Jag måste ordna en förstoring så att jag kan se lite lättare. En liten bit har jag hunnit, typ 3 centimeter…

Kommentera

