Laga och lappa – Polly

låg hund docka

Lagar stora E:s docka, som hon fick för tre år sedan. Håret lossnade bara. Polly blev så gott som skallig och vem vill ha en skallig docka… Jag hade inspirerats av ”Fröken Skicklig” och hennes underbara tunna, rufsiga frisyrer. Jag köpte någon slags nylonull, som var väldigt tunn och flygig och som blev jääätefint hår, men det stannade inte på dockans huvud – trots att jag sytt så mycket jag bara orkade.

låg fläta

Nu har hon fått mohairfrisyr med flätor. Det går bra att fläta upp dem. Jag har lagat små hål i trikån med lappar från Green Gate (en oanvänd handduk). Jag tänker att hon blir en riktigt trasdocka om man lappar och lagar, så det syns.

face

Dockan heter Polly och är väl använd. Mamma är nu sex och Polly är inne för en uppgradering. Jag stickar en fin tröja och så ska hon få lite poppiga byxor och riktiga dockskor, har jag tänkt. På Krabat, på nätet, har de fina skor OCH fina dockor. Man kanske skulle köpa en färdig till lilla e? Hm.

lägre tröja

Det är tredje tröjan jag har påbörjat till dockan. De första två blev inte rätt. Jag slutade efter halva. Nu har jag bara lite kvar på sista ärmen, så ska den här vara klar.

ryggdocka

Jag har sytt dockan efter ett gammalt mönsterhäfte om Waldorfdockor. I halsen ska man sy in en tygrulle av ett gammalt lakan. Nu har nacken nickat så många gånger att hon liksom inte kunde hålla upp huvudet längre. Så Polly har fått en ryggrad av ett penselskaft. Det är inlindat i lakansväv och noga omstoppat med fyllningen och ekologisk ullfyllning från Panduro. Jag har sytt och sytt och sytt. Nu får vi hålla tummarna för att det fungerar. Annars blir det ny ryggoperation. Hon är något stelopererad, men vrider bra på huvudet.

_DSC0299

Jag ska sy kläder till Polly när jag kommer hem till stan och symaskinen. Skor är beställda från Krabat på nätet. Ett par solglasögon fick hänga med. Sen får vi se vad stora E säger. Jag kör inte babystuket, nu när hon börjar sexårs kanske man kan ha en större docka? Hon har en ny lillebror, så det kan vara lite feltänk – men nu är det så.

Kommentera

